Koszty, jakie niesie ze sobą wynajem, czyli autolaweta z praktycznej strony: cena wynajmu autolawety jest uzależniona od wielu czynników. Najważniejszym kryterium jest oczywiście czas, na jaki ma ona zostać wypożyczona. Na kwestie finansowe mają także wpływ rzeczy takie jak ładowność autolawety oraz to, czy jej wynajem jest związany z udziałem innego samochodu w wypadku lub zdarzeniu drogowym.
Cena takiej usługi może być także inna w różnych częściach Polski. Wiele wypożyczalni proponuje swoim klientom rozmaite zniżki wpływające na atrakcyjność ich ofert. Warto je ze sobą porównać przed podjęciem ostatecznej decyzji. Trzeba także mieć świadomość, że wbrew powszechnej opinii, laweta i autolaweta nie są synonimami. To dwie zupełnie różne rzeczy, a więc przed wynajęciem którejś z nich należy wiedzieć, czym dokładnie jesteśmy zainteresowani. Laweta jest jedynie platformą załadunkową, autolaweta zaś to kompleksowe rozwiązanie w postaci połączenia kokpitu transportowego z lawetą.
Cena za wynajem autolawety
To, ile będzie trzeba zapłacić za wynajęcie autolawety, jest zależne od jej wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej i przede wszystkim od okresu jej wypożyczenia. Zazwyczaj całość zawiera się w widełkach cenowych od 250 do 400 zł za dobę. Wypożyczalnie mają także propozycje w postaci wynajmu na godziny lub całe tygodnie, a nawet miesiące. Istnieje zatem realna możliwość maksymalnego dostosowania planu działania do własnych potrzeb.
Jeśli rozważaną opcją jest wynajem autolawety bez kierowcy, to koszt takiego przedsięwzięcia będzie wynosił około 150-200 zł za cztery godziny. Zazwyczaj istnieje także możliwość wykupu usługi holowania, czyli pomocy drogowej. Różnice cenowe wynikają także z lokalizacji wypożyczalni. W dużych miastach podobna usługa wiąże się z kosztem około 100 zł i nie jest zależna od liczby pokonanych kilometrów pod warunkiem, że autolaweta będzie poruszała się wyłącznie w granicach metropolii lub aglomeracji. Sytuacja ta nieco inaczej prezentuje się w przypadku wynajęcia autolawety i korzystania z niej poza granicami miasta. Wówczas opłata waha się od 1,5 zł do 3 zł za każdy przejechany kilometr.
Jeśli zaś mowa o zależności cenowych pomiędzy długością, a ładownością pojazdu, to prezentuje się ona w następujący sposób:
- pięciometrowa autolaweta o ładowności 2 ton to średni koszt 180 zł za dobę;
- dziewięciometrowa autolaweta o dopuszczalnej masie całkowitej do 3 ton – ceny od 250 zł za dobę;
- lawety służące do transportowania mniejszych pojazdów i maszyn można wypożyczyć za 70 zł za dobę.
Wynajem: Autolaweta i konieczne uprawnienia
Chcąc wynająć autolawetę, należy skupić się nie tylko na jej cenie, ale także na tym, jakim wymaganiom musi sprostać ich kierowca. Ważną informacją jest, że pojazd tego typu może prowadzić każdy posiadacz prawa jazdy kategorii B, jeśli liczba znajdujących się na niej samochodów lub maszyn nie jest większa niż jeden.
Większość polskich wypożyczalni zaznacza, że wynajmuje autolawety jedynie osobom, które ukończyły 25. rok życia i mają prawo jazdy od ponad 3 lat. To skuteczna forma zabezpieczenia zarówno dla właścicieli wynajmowanego pojazdu, jak i jej tymczasowych kierowców. Warto także wiedzieć, że koszty związane z wypożyczeniem lawety są o wiele niższe, ale zazwyczaj korzystanie z niej wymaga prawa jazdy B+E. Dotyczy to pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3.5 tony, ale jednocześnie mniejsza niż 7 ton. Jeśli w grę wchodzi transport ładunków cięższych, co spowoduje przekroczenie DMC 7 ton, konieczne jest posiadanie prawa jazdy kategorii C.
Wykorzystanie autolawety w praktyce
Autolawety są kojarzone przede wszystkim z pojazdami, które spełniają funkcję pomocy drogowej. Rzeczywiście są one często używane do usuwania z dróg samochodów po wypadkach lub niezdolnych do kontynuowania dalszej jazdy. Warto jednak wiedzieć, że wynajem autolawety znacznie częściej ma związek z transportowaniem lub przewożeniem aut zza granicy do Polski. Holowanie ich jest konieczne szczególnie wtedy, gdy zwożone są one na dalszy handel. Sprzedawcy bardzo często sprowadzają samochody powypadkowe, a więc wymagające renowacji lub wymiany poszczególnych podzespołów.
Takie praktyki są częste, ponieważ o wiele tańszym rozwiązaniem jest przywiezienie uszkodzonego auta np. z Niemiec i naprawienie go w Polsce, niż próba wykonania prac naprawczych u naszych zachodnich sąsiadów. Różnica usług świadczonych przez mechaników w Polsce i za granicą jest na tyle duża, że nawet po podliczeniu kosztów wynajmu autolawety i holowania (około 10 litrów oleju napędowego na 100 km), handlarze wciąż decydują się na sprowadzanie aut spoza polskiej granicy.
Należy pamiętać, że w czasie wprowadzania samochodu na platformę ładunkową, trzeba zastosować się do wszystkich zasad bezpieczeństwa. Holowane auto musi być ustawione w możliwie stabilny sposób i dobrze przymocowane przy pomocy specjalnych lin i klamer. Nie można bagatelizować tego zagadnienia, ponieważ wszelkie nieprawidłowości w jego zakresie mogą prowadzić do nieszczęśliwego wypadku.