Wypożyczalnia aut – jak otworzyć? Praktyczny poradnik! Coraz więcej ludzi świadomie rezygnuje z posiadania własnego samochodu na rzecz jego wynajmu. Postępuje tak również coraz więcej firm, które świadomie nie kupują samochodów służbowych, a częściej wybierają inne formy pozyskania aut do swojej floty. Takim sposobem może być na przykład wynajęcie samochodu – rozwiązanie to cieszy się coraz większą popularnością. Dostrzegają to inwestorzy, którzy chętnie decydują się na inwestycje w tym biznesie. Jak otworzyć taki biznes?
Specjalizacja działalności – dla kogo wypożyczalnia samochodów?
Na rynku funkcjonuje obecnie kilkadziesiąt firm, które zajmują się wynajmem samochodów. To coraz popularniejsza gałąź biznesu, do której wchodzą już nie tylko pojedyncze osoby, ale również duże przedsiębiorstwa, czy też fundusze inwestycyjne. Każdy z nich liczy na solidny zarobek na udostępnianiu swoich aut. Komu można je nająć?
Wypożyczalnie samochodów działają na kilku mini rynkach. Oferta tego rodzaju firm trafia do dwóch rodzajów klientów:
- osób fizycznych,
- firm i przedsiębiorstw.
Do osób fizycznych skierowana jest oferta polegająca na krótkoterminowym wynajmie samochodów. Takie wypożyczalnie najczęściej znajdują się w okolicach lotnisk, czy też dworców kolejowych, gdzie turyści mogą wypożyczyć samochód na kilka dni. Tego rodzaju placówki mają racje bytu w miejscach o dużym natężeniu turystycznym – świetnie sprawdzają się w dużych ośrodkach miejskich lub kurortach.
Druga grupa odbiorców – firmy – chętnie decydują się na najem samochodów do swojej firmowej floty. To rozwiązanie dużo korzystniejsze finansowo niż zakup, czy też leasing, stąd tak duża jego popularyzacja wśród przedsiębiorstw. Wynajmując auto od profesjonalnego podmiotu nie musimy martwić się o przeglądy, serwisy, czy też wykup ubezpieczenia. Wielokrotnie w ustalonej miesięcznej stawce mamy również atrakcyjny rabat na zakup paliwa.
Kto może otworzyć wypożyczalnie samochodów?
W zasadzie każdy. Jest jednak jedno małe ‘ale’. Tym warunkiem jest potrzeba posiadania sporego kapitału, który jest pewnego rodzaju barierą wejścia odstraszającą potencjalnych inwestorów.
Polskie prawodawstwo nie określa sztywnych wymogów, co do osób, które chcą otworzyć własną wypożyczalnie samochodów. Nie potrzeba posiadać odpowiedniego wykształcenia, doświadczenia, czy też posiadać specjalne uprawnienia – wystarczy mieć chęci, odpowiedni kapitał i pomysł na biznes, by zacząć działać. Nie warto jednak wchodzić do tego biznesu bez jakiejkolwiek wiedzy. Co należy wiedzieć?
Warto posiadać rozeznanie na rynku samochodów – szczególnie samochodów służbowych, ponieważ to firmy chętniej korzystają z usług wypożyczalni samochodów. Dobrze posiadać również sporą sieć kontaktów, które ułatwią zdobycie pierwszych zleceń. Idealnie jeśli świeżo upieczony przedsiębiorca posiada także wiedzę i doświadczenie biznesowe, ponieważ dzięki nim ma większe szanse na sukces.
Biznesplan wypożyczalni samochodów
Podobnie, jak w przypadku innych działań biznesowych, również otwarcie własnej wypożyczalni samochodów wymaga posiadania odpowiedniego biznesplanu, który będzie prawdziwym drogowskazem. Pomoże on podejmować wiele kluczowych decyzji, które mogą być kluczowe dla sukcesu lub porażki całego przedsięwzięcia. Jakie elementy powinien zawierać taki plan na biznes?
- określenie grupy docelowej,
- określenie miejsca działania,
- szacunkowe wyliczenie kosztów,
- sposoby na przyciągnięcie klientów,
- szacunkowe przychody,
- perspektywy rozwoju firmy,
- sposoby finansowania samochodów.
Taki biznesplan powinien zostać przygotowany przy współpracy ze specjalistami lub osobami, które posiadają już doświadczenie biznesowe. Pomoże to lepiej określić cele, szanse i zagrożenia, z jakimi przedsiębiorstwo będzie musiało się zmierzyć. Układanie planu to bardzo ważny czas w funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa, ponieważ już na tym etapie zapada wiele ważnych decyzji.
Marketing w wypożyczalni samochodów
Żadna firma, w tym również wypożyczalnia samochodów, nie będzie funkcjonowała z sukcesami na rynku bez odpowiednich działań marketingowych. Reklama jest prawdziwą dźwignią handlu i należy za nią pociągnąć, jeśli myślimy o poważnych zarobkach. Na jakie działania warto się zdecydować przy promocji wypożyczalni samochodów?
Podstawowym obszarem działań powinny być oczywiście media społecznościowe, które są najważniejszym miejscem promocji firmy w 2019 roku. Mowa tutaj przede wszystkim o takich mediach jak facebook, instagram, czy też twitter. W przypadku prowadzenia komunikacji, której odbiorcą mają być inne firmy, warto zastanowić się nad działaniami reklamowymi na portalu linkedIn – znajdziemy tam wiele osób, które odpowiedzialne są za zarządzania flotami samochodów w przedsiębiorstwie.
Jakie inne działania warto podjąć? Należy zastanowić się nad reklamą w wyszukiwarce Google (Adwords + pozycjonowanie), a także różnego rodzaju eventami. Dobrze sprawdzą się również kampania mailingowe adresowane zarówno do nowych jak i obecnych klientów Twojej wypożyczalni samochodów.